Slide background
SØNDERGADE 3, 8464 GALTEN | TLF: 88943567 | EMAIL: INFO@STROGSALONEN.DK | DESIGNET AF BUSINESS SOLUTION

Sig farvel og tak

til din overspisning

Slide background
SØNDERGADE 3, 8464 GALTEN | TLF: 88943567 | EMAIL: INFO@STROGSALONEN.DK | DESIGNET AF BUSINESS SOLUTION

Sig farvel og tak

til din overspisning

Slide background
SØNDERGADE 3, 8464 GALTEN | TLF: 88943567 | EMAIL: INFO@STROGSALONEN.DK | DESIGNET AF BUSINESS SOLUTION

Overspiser du?

Kontakt mig i dag

BREVKASSE

Få svar på dine spørgsmål

 FyldepenOgUnderskrift

Har du spørgsmål omkring spisemønstre, overspisning, afhængighed af mad, mindful spisning eller andet der relaterer sig til dette emne, og som du ønsker min vurdering af, så send mig dit/dine spørgsmål i nedenstående kontaktformular, så svarer jeg hurtigst muligt.

Dit spørgsmål vil blive offentliggjort her på siden med det navn, du skriver i kontaktformularen, så ønsker du at være anonym her på siden, så skriv "Anonym" i navnefeltet.
Du vil også modtage svaret på mail.
 
Jeg glæder mig til at hjælpe dig!
 

 

Vil mine hormoner "styre" mine overspisninger, når jeg bliver gravid?

tirsdag, 23 august 2016

"Hej Mette.

Jeg ved ikke om du kan hjælpe mig.
Er i dag begyndt at følge dig på Facebook med stor interesse. 

Min kæreste og jeg er begyndt at prøve på at blive gravide. Efter et stort vægttab og en kombination af vægtøgning og vægttab, er jeg nu lidt bange for at blive gravid.

Min frygt er mine hormoner som "vil styre" min overspisning. En overspisning som kommer i stressede perioder og som jeg forsøger at holde nede hver dag - de fleste dage med succes.

Jeg er bange for at blive stor igen, fordi jeg ved hvor hårdt det var ved min krop og psyke.

Har du nogle gode fif til at holde overspisningen.
Pt er det som sådan ikke min almindelig mad der driller. Men en overspisning af usunde sager - peanuts, slik og chokolade.

På forhånd tak."

En fortvivlet

"Hej Karina.

Det er godt at høre, du har fundet frem til mig på facebook - jeg håber du finder noget på min side, som kan hjælpe dig på din rejse.
Derudover håber jeg selvfølgelig, at du kan bruge dette svar lige der, hvor du står nu.

Det lyder dejligt for dig og din kæreste, at I føler jer klar til at skulle være forældre - det er en stor ting at ville dele med hinanden. Og det skulle jo helst ikke gå hen og blive en hård og frgtsom tidfor dig at være gravid, men derimod en glædelig tid, så jeg vil prøve at komme med et svar, der forhåbentlig kan berolige dig, så du kan se frem til graviditeten med en forventningsglæde i stedet for med frygt.

Du nævner, at det, du er bange for, er at dine hormoner vil "styre" dine overspisninger, som i øjeblikket primært dukker op, når du er stresset, og at du dermed vil blive stor igen. Og så spørger du, om jeg har nogle fif til at "holde" overspisningen. 

820e6dc6 e2e9 48ea 8ead e0b45f4d51df gravid3

Inden jeg besvarer dit spørgsmål vil jeg lige nævne, at der kan være mange andre ting at tage hensyn/stilling til, end dem, jeg nævner her i mit svar, men for at kunne svare mere uddybende end det jeg gør, må jeg kende mere til din situation. Så her får du mit bud ud fra de fakta jeg har om dig og som du nævner i dit spørgsmål.

Jeg vil lige starte med at skille tingene ad og svare i to omgange.
Du skriver, at du er bange for, at dine hormoner kommer til at "styre" dine overspisninger, som primært opstår i stressede situationer. 
Derfor vil jeg forholde mig til:
1. din stresshåndtering via mad
2. dine hormonelle forandringer og hvordan de kan påvirke dit spisemønster

Du skriver, at du primært overspiser, når du føler dig stresset. Denne del vil ikke ændre sig, blot fordi du bliver gravid. Du skal stadig lære at håndtere stress på en anden og mere hensigtsmæssig måde end ved at fjerne ubehaget ved at spise.

Ofte, når jeg taler med folk om overspisning, taler vi om det som et isbjerg; selve overspisningerne er de øverste 10% af isbjerget, men under overfladen ligger de 90%, som er ÅRSAGERNE til, at du overspiser. Og det er dem, det er vigtigt at forholde sig til, hvis man vil slippe sine overspisninger.

Derfor til mit "fif" til dig i denne forbindelse være, at du øver dig på at være opmærksom på, hvad det er der ligger "under overfladen", altså hvad det er, der trigger dine overspisninger. Når det er stress, som du nævner, aå prøv at se på, hvad det egentlig er, du får ud af at spise søde og fede sager, når du er stresset. Formentlig er det en måde, du slapper af på.
Mad, særligt søde sager, udløser nemlig nogle stoffer i hjernen, der hjælper os til at slappe af og derfor føles det godt og afslappende at spise, når vi er stressede.

Men problemet er jo, at der er en negativ konsekvens (vægtøgning) ved at håndtere stress på denne måde, så prøv i stedet at sætte dig ned og overvej, hvilke andre ting, der kan give dig denne oplevelse af total afslapning og stressreducering.
Det kan f.eks. være et varmt karbad, at lytte til en mindfulness øvelse eller at fordybe dig i din hobby. Måske kender du allerede til andre former for stressreducering/afslapning - du skriver i hvert fald, at du som regel lykked med at "holde dine overspisninger nede". Hvad er det, du gør for at det skal lykkes? Bruger du allerede en form for stressreducering her, der hjælper dig til at holde trangen til overspisninger væk? I så fald, så fortsæt endelig med dette, også når du bliver gravid - og find meget gerne flere og nye strategier, som f.eks. dem, jeg nævner, så du har en hel liste med forskellige muligheder til at slappe af, når du bliver stresset.

Dog kan jeg også blive i tvivl om den måde, du beskriver det på; at du "holder overspisningerne nede". Det kan godt lyde lidt som om, det faktisk er en kamp for dig at få det til at lykkes og at du kun kan holde det nede med kontrol og viljestyrke. Hvis det er tilfældet, er det en skræbelig balancegang, du er ude på, der nemt kan tippe over.

Det skulle ikke så gerne kræve SÅ meget energi at "holde overspisningerne nede", men hellere komme lidt naturligt, at når du mærker trangen til mad, så ved du, at det er fordi, den minder dig om et behov, du ikke har fået tilfredsstillet, f.eks. i dette tilfælde stressreducering og så er det jo det behov, du skal tage dig af.

I forhold til, om hormonerne kommer til at "styre" dine overspisninger, så mener jeg ikke, de direkte til komme til at påvirke dine stress-overspisninger. Der handler det om at tage fat i de ovennævnte råd.

Derimod kan det godt være, hormonerne får en indflydelse på din appetitregulering, og at du derfor til opleve overspisninger på baggrund af sult.

Det bedste råd jeg kan give dig til at forebygge dette er egentlig meget lavpraktisk; at du sørger for at få nok at spise i løbet af dagen, så det ikke er sult der udløser dine overspisninger.
Dette kan du f.eks. gøre ved at spise tre hovedmåltider (morgen, frokost og aften) i løbet af dagen, samt 2-3 supplerende mellemmåltider (f.eks. et stykke frugt eller en skive knækbrød med pålæg) - og være opmærksom på både at spise grøntsager, fuldkorn og køg, så du bliver ordentligt mæt. På den måde kan du forebygge at komme til at overspise, fordi din mave knurrer af sult.
Derudover kan du øve sig på at spise langsommere, da du så kan være i srtand til at mærke din mæthed på et tidligere tidspunkt i dit måltid end hvis du bare kaster maden ned med al hast og på den måde vil du nemmere være i stand til at spise "normale" portioner i stedet for at overspise til langt over dit mæthedspunkt.

Jeg håber, mit svar gav mening for dig og at du kan bruge det i den situation, du står i nu.
Pøj pøj med den forhåbentlig kommende graviditet!"

Kram fra Mette

Leave a comment

You are commenting as guest.

Indsend spørgsmål